Kristofers penna

Sånt som rör medieteknik. Och annat som jag vill berätta - oftast om populärkultur, tror jag.
Just nu är jag väldigt fäst vid Great Destroyer "Birds".

31 januari 2006

Anime, manga och webben

Ja så har jag fått lärarens synpunkter på problemformuleringen. Jag var nervös för att hon inte skulle tro på den alls. Men det lät som att det nog ska gå. Så det känns mycket mer hoppfullt nu!

Frågan blir ungefär "Hur har internets utbredning och teknikutveckling påverkat mangan och animens växande popularitet (i västvärlden)?" Kanske kan man se att internet och mangan/animen har vuxit parallellt.

Så nu ska jag leta efter flerböcker och avhandlingar skrivna i ämnet. Och så ska jag observera lite själv tänkte jag, på t.ex. bittorrentsidor med animenedladdning. Se vad för utbud som finns.

Om du vill veta mer om mängder av mangatecknare så läs den väldigt fina och omfattande boken Manga Design av Masanao Amano.

I boken finns en av mina favoriter, Yoshiharu Tsuge. Han har bara givits ut på franska, på bokfärlaget Ego Comme X.

Men fantastiska Kotonoha har översatt tre av hans serier till engelska, Marsh, Mushroom Hunting och Chico. De är helt gratis! Väldigt speciella mangor.

En bild från mangan Chico av Yoshiharu Tsuge.En bild från mangan Mushroom Hunting av Yoshiharu Tsuge.En bild från mangan Marsh av Yoshiharu Tsuge.

1 Comments:

At 01 februari, 2006 00:59, Blogger Kristofer said...

Då blir det ju en utmaning att få med det du vill i en så liten uppsats! Och så är det ju ett väldigt intressant ämne.
Go, Jonas, go!

 

Skicka en kommentar

<< Home