Kristofers penna

Sånt som rör medieteknik. Och annat som jag vill berätta - oftast om populärkultur, tror jag.
Just nu är jag väldigt fäst vid Great Destroyer "Birds".

11 februari 2006

TV-spelsnostalgi rakt över nätet

Min bror tipsade mig för ett tag sedan om Game-Oldies. Där kan man spela mängder av Nintento 8-bitars och Sega Mega Drive-spel m.m. rakt över nätet. Det är ingenting mindre än fantastiskt!

Nu kan jag prova alla de där Mega Drive-spelen som jag inte hade råd att lägga 450 kronor på (det vara flera månadspengar).
T.ex. så har jag fått klart för mig att mina favoriter Tillbaka till framtiden-filmerna inte riktigt höll i TV-spelsversionerna... Alla tre är helt genomusla.
Och så kan jag spela Turtles och Piff o Puff utan att låna mina kusiners Nintendo.

Gör gärna en kommentar om du har något spel att rekommendera!

Jag börjar med att tipsa om Sonic 2, en tidlös klassiker.
Och Radical Rex verkar kul, har precis börjat spela det.

Bust-a-move! Ett av mina favoritspel och ett av de mest beroendeframkallande någonsin. Jag har bara spelat det till Playstation förut, men här finns det till Game Gear (Segas gamla bärbara konsol), och det är nästan lika kul. Lite svårare att sikta känner jag.

======
Om sidan: De har skapat en emulator (d.v.s. ett program som "låtsas" vara en viss TV-spelskonsol) i Java så att det bara är att spela var och när man än vill, om man har Java installerat. Men det märker man...
Det fungerar inte helt felfritt för mig, musiken brummar till ibland och så. Eventuellt ska man undvika att klicka för mycket på sidan och i spelrutan när spelat laddas/har startats.
Men bortsett från det så är det en härlig upplevelse!

7 Comments:

At 11 februari, 2006 01:46, Blogger Kristofer said...

Inez fuskar och skriver om det i sin blogg istället. Fast jag blir glad för det med. Hon verkar rekommendera Paperboy till Nintendo.

 
At 11 februari, 2006 20:16, Blogger Inez Lindh Isefält said...

Vet inte om jag just rekomenderar paperboy... det var mer ur nostalgisyfte för egen del... Men är man uppväxt med nintendo så va sidan jag hittade suverän. (tycker jag iaf)

 
At 12 februari, 2006 22:18, Blogger Kristofer said...

Ja de tyckte man var jäkligt coola kommer jag ihåg. Så det blir alltså Duke Nukem 3D till Mega Drive, har aldrig spelat det. Visste du att Duke från början var plattforms-2D-kuta-skjuta? Som t.ex. Metal Slug, om du har spelat dem.

 
At 13 februari, 2006 11:16, Blogger Kristofer said...

Jo jag har för mig att det var rätt enkelt uppbyggt.
Nå, hur gick det med Duke 3D?

 
At 13 februari, 2006 13:28, Blogger Niklas said...

Jag kan endast bidra om vi börjar snacka C-64 eller Atarispel...

 
At 14 februari, 2006 00:53, Blogger Kristofer said...

Niklas: De var före min tid, för mig började det med Nintendo och Sega. Jag skäms lite för att jag inte har några personliga minnen av C64 och Atari. Men jag tror att Jonas har koll på dem.
Det borde ju finnas någon likande sida för dem nånstans.

Jonas: Jo jag minns det som väldigt snyggt... Men det var nog inte mycket bättre än det där.
Men Mega Drive-konverteringen är från 1998, och Mega Drive kom 1989 tror jag, så detta var mycket mer än vad den egentligen klarade. Undrar om man inte var tvungen att ha 32-bitars-konverteraren (32X)påpluggad ovanpå för att spela det? Har för mig det.
Och som man hör så har ju MD knappt stöd för röster alls...

 
At 17 februari, 2006 15:15, Blogger admin said...

Jag har Duke Nukem 3D på orginal hemma vad jag vet..

Sen undrar jag om du medvetet försökte sänka min dator genom att länka till den sajten? Jävlar vad med popups och installationsrutor det dök upp! >_O

Atarispel ja, det kan man prata i evigheter, men det finns ingen enkel emulator därute. Har försökt sen internet kom typ.

 

Skicka en kommentar

<< Home