Kristofers penna

Sånt som rör medieteknik. Och annat som jag vill berätta - oftast om populärkultur, tror jag.
Just nu är jag väldigt fäst vid Great Destroyer "Birds".

22 februari 2006

Något var fel med uppsatsen

Uppsatsen är inlämnad sedan ett dygn tillbaka. Men det står klart att någonting gick snett med den. Jag var helt låst större delen av tiden.

Någonting tog emot. När skrev den kunde jag inte förstå vad det var. Men nyss kom jag på det.

Jag klarar inte av att bara skriva vad andra tycker. Att mening efter mening enbart sammanfatta andras åsikter och observationer. Jag blir tokig av det. Och dessvärre så var det just vad uppsats-uppgiften gick ut på, eftersom det skulle vara en litteraturstudie.

Det kändes som på mellan- och högstadiet när man inte fick citera för mycket rakt av; man skulle formulera om alla meningar lite så att man inte bara snodde något som redan var skrivet. Men det enda man gjorde var trots allt att sno en massa som vuxna skrivit före en.

Att skriva kan vara något av det bästa jag vet. Att göra sin egen skildring av någonting eller någon. Att sitta och fundera över formuleringar och beskrivningar. Hur skildrar jag min upplevelse av det här på bästa sätt? Så att det blir så intressant och underhållande att läsa som möjligt.

Utan tvekan så är det reportage jag vill pyssla med hellre än litteraturstudier. Åh, att få blanda in intervjuer och miljöbeskrivningar och personskildringar... Det är livet det!

Man beundrar väl de som kan det man inte själv kan? Jag beundrar de i klassen som lyckats göra en bra uppsats och samtidigt njutit av det.