Kristofers penna

Sånt som rör medieteknik. Och annat som jag vill berätta - oftast om populärkultur, tror jag.
Just nu är jag väldigt fäst vid Great Destroyer "Birds".

04 mars 2006

Jessika Gedins återupprättelse

Mycket har hänt i fallet Jessika Gedin och Elitlistan. Först förklarade hon hur det ligger till enligt henne, i Spanarna (P1) förra fredagen. Jag har klippt ut den biten, så lyssna på den här.
Gör helst det innan du läser vidare. (MP3 på 774 kB)
(Om du inte är för less på Elitlistan, för då kan du sluta läsa nu.)

Den är verkligen lyssningsvärd om man är intresserad av ståhejet kring Elitslistan. Som motvikt till DN:s artikel.

Sen fick jag ett mail från henne, vilket ju var väldigt oväntat. Hon hade läst min blogg (post 1, post 2) där jag skrev att min flickvän och jag blev besvikna över hennes medverkan på Elit. Hon hade blivit ledsen när hon läste det, och ville förklara.

Utöver det som sägs i ljudklippet skrev hon bl.a. att Alexander Bards välkomstmail är menat att vara drastiskt och roligt. Och att namnet på listan (Elit) är ett skämt; Bard gillar att provocera.
Det låter ju faktiskt troligt när man läser citaten från välkomstmailet

Efter vad jag hört och läst av henne så är hon iallafall återupprättad i mina ögon. Jag är varken ledsen eller besviken längre... Sådeså.

Men sen finns det ju uppenbarligen rötägg som gör fega uttalanden och skvallrar på maillistan. Men jag DN:s artikel drog ju helt klart alla över väldigt snäv kam, tycker jag.

Som vanligt med allt som sägs i media så ligger väl sanningen någonstans mittemellan. Mittemellan himlen och helvetet.


Det här blev nog en ganska konstig post. Men jag ville få fram vad som framkommit i ämnet.
Kommentera väldigt gärna med dina tankar om allt det här.
Är jag ute och cyklar eller är Kristofers Penna vår tids främsta forum för mediakritik? Det är antingen eller såklart.

4 Comments:

At 06 mars, 2006 14:31, Blogger Annika said...

Ja, radioinslaget ger ju en lite annan bild av det hela. Man misstänkte ju nästa att det inte var så hemskt som DN ville att det skulle vara. Tyckte att det var lite sensationsjournalistik över artikeln i DN.

Man ska vara kritisk till mycket man läser...

 
At 06 mars, 2006 20:27, Blogger Kristofer said...

Jo man ska nog helst vara kritiskt till allt man läser, som utgångspunkt. Men det är lätt att glömma bort det.

Och för att göra mig mer förvirrad så har Mustafa Can skrivit artikeln. Jag tycker att han brukar vara en av Sveriges bästa journalister i vanliga fall.

 
At 07 mars, 2006 22:46, Blogger Anne said...

Har aldrig sett dig på cykel. Men till våren kanske?

 
At 09 mars, 2006 00:23, Blogger Kristofer said...

Nä det är alldeles för långt för att cykla. Men till våren cyklar jag nog till pendeln hemifrån.

 

Skicka en kommentar

<< Home